MENÜ

            

„A szervizelés nem javítás, hanem karbantartás.  Azért van rá szükség, hogy autónk folyamatosan üzemképes, megbízható és biztonságos legyen.”

 

Sok autós úgy éli meg autójának szervizelését, hogy az egy szükségtelen, felesleges pénzkidobás, mert ugyan minek menne szervizbe, mikor semmi baja az egyébként napi használatban lévő gépnek. Kevésbé rossz esetben egy olajcserével letudják autójuk karbantartását, és úgy gondolják, hogy ezzel mindent megtettek saját, és családjuk biztonsága érdekében.

Ehhez képest az autógyárak garanciális időszak alatt előírják, a későbbiekre nézve bizonyos időszakonként javasolják a rendszeres, szervizekben történő karbantartásokat, ellenőrzéseket.

Nem feledve a gyárak és hálózatainak profitorientáltságát, higgyük el nekik, hogy az autóknak is szükségük van rendszeres karbantartásra, még akkor is, ha egyre megbízhatóbbak és ritkán hibásodnak meg (a kivétel erősíti a szabályt). Nem is beszélve arról, hogy vannak olyan hibák, „készülő” hibák, amelyek a használat során nem észlelhetők, de a km-ek, és az idő előrehaladtával súlyos károk képződhetnek, magas költségekkel járó javítások várhatnak a tulajdonosra.

 

Mikor menjünk szervizbe?

Nem egyszerű korrekt módon választ adni a kérdésre, mert egyrészt a gyárak és az olaj gyártók is ködösítenek néha, másrészt pedig a pénztárca is határt szabhat a viszonylagosan feleslegesnek tűnő költekezésnek. Az autógyártók az autók eladása érdekében szinte egymásra licitálnak a szervizigény intervallumának kitolásával, az olajosok pedig hajlamosak elhitetni az ügyfeleikkel, hogy az Ő drága olajukkal akár másfél-kétszeres km-t is nyugodtan lehet használni az autót olajcsere nélkül.

 

Példa az autógyártói ködösítésre, a 2008-as Focus szervizkönyvéből:

Az előírt általános olajcsere intervallumot 20000 km-ben, vagy egy évben határozza meg, attól függően, hogy melyik következik be előbb.

Ezek után, az apró betűs részben kiemeli az 1,6TDCI motorokat, amiknél javasolja a 15000km-es olajcsere intervallumot, a következő feltételek esetén:

 

- Rendszeresen 16km-nél rövidebb utak

- Tartós alapjárati működés (pl: rendőrség)

- A gk. rendszeres használata terepen, vagy poros utakon

- Éves futásteljesítmény 50000 km-nél nagyobb.

- Általános használat meleg égövi országokban.

- Általános használat hideg égövi országokban.

 

Ugye nem lep meg senkit, hogy az ügyfelek 99%-ánál a 20000 km rögzült, mint olajcsere intervallum. (Még az egy év sem!) Pedig közülük kevesen vannak azok, akik NEM a felsorolt feltételek szerint használják az autójukat.

Felvetődik az a kérdés is, hogy egyéb motoroknál a fenti feltételek nem befolyásolják az olaj élettartamát? Hát dehogynem!

A következő idézet egy szakírótól származik. Érdemes megfontolni!

"A mai motortechnika elképesztően fejlett. Azt gondolni azonban, hogy a nagy literteljesítményű motorok karbantartásmentesek, badarság, bármit is ígérnek a prospektusok. Az autó jó állapota egy hitel, amit új korában vesz fel az első tulajdonos. Ahogy használjuk, úgy kell ezt visszafizetni karbantartás vagy javítás formájában. Ha sokáig nem fizetünk, jönnek a büntetőkamatok."

 

A témával kapcsolatban, ezt a linket ne hagyja ki:

http://totalcar.hu/magazin/technika/2012/06/30/romok_es_motortormelek/

...és  ezt sem:

http://totalcar.hu/magazin/technika/2013/08/23/egyperces_hiba_egy_golf_v_1.4_tsi-nel/

 

Az általunk javasolt szervizintervallum 15000 km, illetve egy év. Ha 15000 km-t nem tesz meg egy év alatt, akkor néhány hónappal az egy év büntetlenül kitolható.

A kötelezően cserélendő egyes alkatrészek esetében sem mindig célszerű a gyár javaslatát követni (gyertyák, vezérműszíj, gázolajszűrő).

 

 

 

Asztali nézet